• Petra Pavienská

Snídaně šampiónů

Aktualizováno: 7. pro 2020

Možná je mezi vámi někdo, kdo prostě sladké snídaně nemá rád. Nebo na ně není chuť pořád. Mně se to stává nejčastěji o víkendu ráno. Vstanu o trochu déle, než obvykle a mám čas si snídani opravu užít. To jsou ty dny, kdy se vrhnu do přípravy ranní hostiny.

Vejce jsou na to skvělá. Ať už jako omeleta, míchaná nebo vejce do skla. Zasytí, uspokojí chutě a dodají potřebné bílkoviny. Rozhodně doporučuji sehnat si vejce domácí. Ten rozdíl je neuvěřitelný. Vejce hodně doporučuji klientům, kteří chtějí zhubnout. Bílek je 100% bílkovina, která je na hubnutí fantastická.


Volské oko se zeleninou a žitným chlebem

Suroviny:

  • Alespoň tři vejce

  • Půlka cibule

  • Trocha sýru (například typu gouda, chedar)

  • Čerstvá zelenina (rajčata, salát)

  • Nebo dušená zelenina (mrkev, brokolice, fazolky, apod.)

  • Žitný chléb s máslem

Na pánvi rozpustíme přepuštěné máslo a orestujeme na něm krátce cibuli. Jakmile zesklovatí rozklepneme na pánev vejce. Osolíme a opepříme a necháme na mírném ohni péci. Navrch můžeme dochutit nastrouhaným sýrem, například typu chedar. K takové snídani je skvělé avokádo, čerstvá rajčata nebo podušená zelenina. S žitným chlebem získáte plnohodnotnou a fantastickou snídani.


Avokádová pomazánka

Zralé avokádo poznám tak, že je po zmáčknutí lehce měkké. Tvrdé jako kámen je nezralé a musím ho nechat alespoň týden doma dozrát. Avokádo považuji za luxusní potravinu, ne nadarmo se řadí mezi tzv. superpotraviny. Má velké množství omega-3 mastných kyselin, které jsou pro tělo doslova léčivé. Z vitamínů je to pak kyselina listová, kterou ve stravě přijímáme obecně velmi málo. Přitom je klíčová při obnově buněk a na funkci nervového systému. Avokádo rozhodně doporučuji.


Suroviny:

  • Avokádo

  • Sýr typu Lučina

  • Trocha olivového oleje

  • Citrónová šťáva, sůl, pepř

Avokádo rozmačkáme spolu s lučinou, přimícháme ostatní suroviny a pomazánka je hotová.

Namazat ji můžeme například na knäckebroty. Navrch dozdobit rajčátky a salátem, vařeným vejcem a skvělá snídaně je na stole.

Taková pomazánka se dá jíst i jako dip. To znamená nakrájet si čerstvou mrkev na „tyčinky“ a těmi pomazánku nabírat.


Šunková pomazánka

  • Lučina (nebo Palouček)

  • Pomazánkové máslo (není nutné)

  • Šunka od kosti

  • Trocha citónové šťávy

  • Sůl, pepř

  • Nasekaná pažitka

Všechny suroviny rozmixujeme na hladkou pěnu a pomazánka je hotová. Je skvělá na opečeném žitném pečivu s čerstvou zeleninou! My ji děláme s oblibou i jako občerstvení pro hosty.


Rajčatový salátek

Takový salátek může posloužit klidně i jako dobrá svačina. Když už ráno zvolíme slanou snídani, musíme myslet i na zeleninu, která by měla být součástí. Jedině tak dostaneme dostatečné množství vlákniny a vitálních látek pro své buňky.


Suroviny:

  • Chutná rajčata

  • Sýr Cottage

  • Olivový olej, sůl, pepř


Stačí nakrájet rajčata, přidat Cottage sýr, dochutit a salát je hotový. Jak jednoduché!